Frisk och vital som gravid

För er som är gravida och intresserade av hälsa, kost och näring kan jag varmt rekommendera Peter Wilhelmssons "Frisk och vital som gravid". Denna kom ut som reviderad utgåva år 2003. Den har några år på nacken men den ger verkligen matnyttig info.
 
 
 
Ett smakprov:
 
"Tills helt nyligen ansågs fostret att vara en parasit som sög åt sig all den näring som den behövde från moderns kropp, även när hennes kost var otillräcklig. Därför ansågs näringsintaget under graviditeten inte vara särskilt viktigt. Forskning under senare år har totalt förändrat bilden. Moderns näring under graviditeten anses nu vara en avgörande faktor för barnets hälsa."
 
Jag tror inte att jag är ensam om att FORTFARANDE höra vissa "professionella" säga att "barnet tar vad den vill ha". Eller har jag fel?
 
Att råd som ges inte uppdateras lite oftare tycker jag är besynnerligt. Och forskning som visar motsatsen är ju inte helt ny precis. Utan redan från Winick, 1981 samt Rosso, 1982. Det är ju över 30 år sedan!
 
 
En kvinna vars näringsbrister är marginnella innan graviditet får ökade näringsbrister under graviditeten, enligt Peter Wilhelmsson. Detta orsakar stress och trötthet som i sin tur kräver mer näring.
 
Bra mat och näring, aktivitet, närhet samt avslappning är några av medicinerna som jag rekommenderar under graviditeten. Att ta hand om sig själv under denna speciella tid är att också ta hand om sitt barn.
 
 

Kommentarer

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback