Förlossningsskador

 
Nu höll jag på att sätta morgonkaffet i vrånstrupen! Läser rubrikpå svt.se som lyder: "Så kan kvinnor skyddas när de föder barn". So far så good! Så fortsätter det: "Nästan en av två kvinnor får förlossningsskador. Nästan varannan kvinna som fött vaginalt får någon form av förlossningsskada. Skador som kan undvikas med ett klipp - som dagens förlossningsvård nästan helt slutat använda."
 
Åh vad jag blir glad att det forskas om kvinnors hälsa, speciellt i samband med barnafödandet. Det är toppen att det inte problem efter graviditet samt förlossning glöms bort och anses vara skamligt eller "normalt".
Men jag blir ändå orolig när jag idag läser att kvinnor skall hjälpas genom klipp.
 
Varför utsätta kvinnan för en annan skada! Kan inte forskningen se på andra förlossningspositioner som främjar och hjälper till i utdrivningsfasen. Det finns så många knep att ta till vid utdrivningsfasen och även handtag som barnmorskan kan ta till.
 
Det vore väl inte helt fel att lägga krut på att forska hur vi skall kunna förebygga bäckenbottenssvaghet som kan orsaka urinläckage, framfall samt tarmläckage. Såsom med inre bålstyrka samt "snippgympa".
 
Vad säger ni andra doulor som följer min blogg? Hur tänker ni när ni ser/läser detta?
 
Som om inte kvinnor idag är nog rädda för att föda vaginalt!
Nej, detta upprör mig.
 
Skall nu dricka färdigt morgonkaffet, låta detta smälta och sedan återkommer jag i samma ämne.
 
Här kan ni läsa hela artikeln: Förlossningsskador svt
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mysmonstret

Jag blir lite rädd. Att ersätta en "naturlig" skada med en annan skada är bara fel. Visst de drar argumenten att det blir en kontrollerad skada, men samtidigt har det funnits forskning (var iofs längesen jag läste om det) som säger att ett klipp inte förhindrar de där stora skadorna. Det behövs snarare bättre hjälp med handpåläggning och positioner.
En annan punkt: Anledningen till att man "drar isär" vävnaden med våld vid ett kejsarsnitt, är ju för att ett sår med raka sårkanter läker sämre än ett sår med "taggiga" kanter. Borde inte det gälla samma i underlivet? En naturligt åsamkad bristning med taggiga kanter, är väl bättre än ett klipp med raka kanter? Just för sårläkningen alltså.

Svar: Tack för inlägget! Klipp är ger också större risk för sfinkterruptur. Nu gäller studien risk för urinläckage, framfall samt tarmläckage. En av orsakerna till dessa problem beror på uttänjd bäckenbottensmuskelatur. Genom ett klipp skulle man ev komma ifrån den höga belastningen mot bäckenbotten under utdrivningen. Genom ett klipp förkortar man utdrivningsskedet samt minskar trycket mot bäckenbotten. Däremot anser jag att gå in med åtgärden; klipp är att gå i fel riktning. Som du också nämner så kan man istället arbeta med en aktiv förlossning och med hjälp av olika positioner se till att inte trycket blir för högt samt att förlossningen framskrider i sin normala takt.
None None

2013-02-01 @ 09:32:57
URL: http://mysmonster.blogspot.com

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback