Det känsliga barnet

För alla småbarns föräldrar kan jag rekommendera en blogg som heter, "Det känsliga barnet" och ni hittar bloggen på http://xn--detknsligabarnet-ynb.se/
 
Författaren heter Daniel Kraft och är en psykolog som bloggar om barn, föräldraskap, psykoterapi och självförtroende. Under "barn"-kategorin hittar ni Daniels egna texter där han skriver om föräldraskap och barnuppfostran.
 
Det Daniel vill framhäva med alla sina texter är att barnen är känsliga och sårbara och det är utefter det som vi skall uppfostra våra barn. Värme, kärlek och omtanke genomsyrar hans synsätt på att umgås med barn.
 
Förra veckan var jag på en föreläsning om "Tankens kraft". Kvinnan som föreläste sa många kloka saker, men det var speciellt dessa ord som fastnade hos mig: "Ni vuxna skall tänka er för vad ni säger till ett barn. Säger ni någonting som är negativt om barnets personlighet kan dessa ord etsa sig fast och följa barnet in till vuxen ålder".
Att tala om för ett barn hur det är på ett negativt sätt blir som att programmera barnet till att vara på detta sätt. "Du är så lat" Barnet har med sig i sina tankar "Jag är lat". "Du är så negativ", barnet tänker "Jag är negativ". Tankarna blir verklighet.
 
 Mina fantastiska barn hösten 2012
 
För ett par veckor sedan när jag hämtade min son (8 år) från skolan, fick jag med mig hans mattebok hem utav hans fröken. Hon sa att han ligger efter och behöver jobba ikapp hemma. Jag frågade min son hur det kommer sig att han är så långt efter de andra och han svarade att han tycker att det är svårt och är inte lika bra som sina klasskamrater.
Samma eftermiddag satt vi i köket hemma och han räknade i sin mattebok sida upp och sida ner. Han hade absolut inga problem att lösa talen. Jag prisade honom med positiva ord och han sken som en blomma i sol efter regn.
 
Ett par dagar senare när jag tittade i hans svenska bok fanns där en fråga som varje elev skulle svara på. Frågan löd: "Vad är du bra på?" Gissa vad min son hade skrivit?
Rätt! Hans svar var "Jag är bra på matte".
 
Det värmde i hjärtat på hans mamma :) Det är fantastiskt när det blir så konkret. Med små medel, med uppmuntran, stöd och förtroende växer våra barn och deras självkänsla.
 
Så här skriver bl a Daniel Kraft om barnuppfostran: Jag önskar att föräldrar har samma ideal att bygga familjen med som vi har för samhället. Det vill säga demokrati, respekt för den enskildes integritet, kärlek och medkänsla.
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Tack för tipset!
Vad fantastiskt med din son. Jsg blir alldeles glad. Men lite bekymrad av vad som fick honom att tänka så från början.

Svar: Ja, man slutar aldig att oroa sig...
None None

2012-10-24 @ 10:46:02
URL: http://medmedvind.blogspot.com

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback