Lars Åke Hansson

Jag vill dela med mig en liten berättelse ur en händelse i mitt liv. För många kanske inte en så stor händelse, men för mig blev det en mycket betydelsefull händelse, eller rättare sagt ett betydelsefullt möte.

Det är ganska så exakt fem år sedan nu. Jag och min familj, som då bestod av mig, min man och två barn, var på flygplatsen i Sverige på väg att åka hem till England.

Vi satt vid gaten och väntade på att få kliva på flyget, när vår 4 månader gamla pojk blev hungrig och ville ha mat. Jag gick och satte mig för att amma vid en annan bänk intill en vägg och hamnade brevid en äldre herre. Herren var välklädd i kostym och han satt och läste några dokument som han hade i sitt knä. Jag kände mig lite nyfiken på vad han läste. Jag brukar lätt hitta på egna livshistorier om människor runt omkring mig och ville väl få några ledtrådar genom att se vad han intresserade sig av.
Det enda som jag såg vid ett flertal ställen i dokumentet var ordet "mjölk", vilket gjorde mig oerhört nyfiken.

Det tog inte så länge innan denne äldre man vänder sig mot mig, ler och säger: "-Åh, vad det glädjer mig att se att du ammar ditt barn bland folk". "-Tack, tack, sa jag." Och nu var jag ju tvungen att fråga vad han jobbade med, för jag började att lägga ihop två och två och började ana att "mjölk" betydde bröstmjölk.

Mycket riktigt. Denne herre var inte mindre än Lars Åke Hansson, professor och barnläkare som bl a har tilldelats utmärkelsen Macy-György Award för sin forskning om kopplingen mellan barns immunförsvar och amning. Wow! Detta var ju mega stort för mig! Där sitter jag och ammar och pratar med en professor som berättar att han har jobbat, intresserat sig och forskat i amning och bröstmjölkens betydelse i över 40 år.
Stort!

Denna artikel om Lars Åke Hansson hittade jag på MedLearn:


- Att amning är viktig för att barnen ska få näring är självklart. Men forskningen visar också att bröstmjölken är betydligt mer raffinerad än så. I Paris kommer jag att tala om att bröstmjölken skyddar barnen mot både infektioner och inflammatoriska sjukdomar, inte bara under amningen utan också under kommande år. I fattiga länder skulle ökad amning kunna halvera spädbarnsdödligheten."

Lars Åke Hansons forskargärning var från början inriktad på pediatrisk immunologi. Hans avhandling, som han lade fram vid Göteborgs universitet 1961, visade att det i modersmjölken finns en speciell antikropp som inte liknar blodets antikroppar. Hans opponent sade då att det var biologisk osannolikt, men tiden har gett Lars Åke Hanson rätt. Hans upptäckt är idag en accepterad sanning och det är inte längre någon som ifrågasätter vikten av att spädbarn ammas för att de ska få ett immunologiskt skydd.

Lars Åke Hanson har i många år verkat utanför Sverige, bland annat i Pakistan, Gambia och Costa Rica. Här har han undersökt sjuk- och dödsorsaker hos barn för att kunna ta fram genomförbara strategier som kan ge dem en bättre hälsa med ökad chans att överleva. Lars Åke Hanson är född 1934.

1969 utnämndes han till biträdande professor i immunologi, och nio år senare fick han en personlig professur i klinisk immunologi. Sedan 1999 är han professor emeritus vid Sahlgrenska akademin. Parallellt med sin forskning har Lars Åke Hanson arbetat som barnläkare. Han är fortfarande en mycket aktiv forskare. För närvarande håller han bland annat på och skriver en lärobok om amningens positiva effekter på immunförsvaret.




Imponerande!
Inte sant?

Kommentarer

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback