Vem behöver en doula?

Ofta får jag frågan: “Vad är en doula?” Sedan: “Vem behöver en doula?”, “Arbetar du mest med ensamna mammor?”
Och ibland en välmenande person som säger:
“Jag antar att om någons partner inte är ett särskilt bra stöd, då skulle en doula kunna vara väldigt bra att ha...”

Egentligen är det inte så som många tror att det är. Visst jobbar jag ibland med singelmammor, fast de flesta som jag jobbar med är faktiskt par. Men anledningen har aldrig varit att mamman inte tror att partnern kommer att vara ett bra stöd!
 


De flesta par anställer mig eftersom
1. Kvinnan känner att hon behöver extra stöd under graviditeten och vid förlossningen
2. Partnern i relationen är djupt engagerad i att stödja sin kvinna och vill vara involverad i både graviditeten och förlossningen.
De båda inser att det bästa sättet för honom att vara ett bra support är att ta in extra hjälp. Ett stöd som har kunskap, ger omsorg och som är oberoende. Någon som tar sig tid att lyssna på alla förhoppningar och drömmar och någon som kan ge praktiskt information längst vägen. Någon som kommer direkt som de behöver när förlossningen börjat och stannar tills att de har deras barn i deras armar - någon som stödjer dem båda.

Jag älskar verkligen mitt jobb - det är ett privilegium att få lära känna familjer under en sådan viktig tid i deras liv. Det är en ära att lyssna på dem och höra hur de vill bli stöttade och sedan kunna tillgodose dessa behov.

Kommentarer

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback