Hjälp jag är gravid

Det är inte alla som ser rosenrött och virvlande kärleks karuseller när man får beskedet att man är gravid. För många kan det komma som en chock och en rädsla. Vad händer nu?
Det finns så många olika orsaker till att det inte känns riktigt bra.
 
 
En orsak kan vara att du är väldigt ung och du inte riktigt vet om du kommer att klara av att bli förälder.
Om du är ung och tror att du är gravid, inte har någon vuxen att prata med och inte vet var du skall vända dig kan du alltid söka reda på var den närmaste ungdomsmottagning ligger. Sök på UMO.se och du kan sedan från där söka dig vidare till orten där du bor.
 
Om du inte är ung och du inte vet vart du skall vända dig kan du alltid ringa till mig på MammaKliniken så jag skall göra allt för att försöka guida dig till rätt ställe.
 
Det är normalt att känna oro när man väntar barn.
Så här skriver en kvinna som hade längtat efter att bli gravid:
 
...Varför är jag då tveksam och orolig? Jo, jag är rädd för att komma i andra hand.. Rädd för att ”bara” vara mamma. Rädd för de förändringar som kan bli. Rädd för att inte bli en bra mamma. Rädd för ansvaret. Rädd för att bli övergiven. Rädd för att jag ska ångra mig. Rädd för att ångra ”det jag aldrig gjorde innan jag blev med barn”, och rädd för att bli bitter av den anledningen. Rädd för att jag inte ska kunna göra allt jag vill. Rädd för att inte vara attraktiv. Rädd, nästan allra mest, för att jag ska ångra mig när barnet väl är fött. Helt plötsligt har jag glömt bort varför jag var sugen på barn i första taget. Jag känner mig låst när jag inser att jag inte tror jag kan abortera vårt barn, samtidigt som jag inte är säker på att jag vill ha det. Min sambo är väldigt stöttande och positiv, och han vill att vi föder det här barnet nu, men han vill också att vi ska göra det som känns bäst för mig. Men vad är bäst för mig, herregud ??!!!Kommer detta att ordna sig? Kommer det någonsin att kännas som rätt tid för barn? Vad ska jag göra? Just nu jublar jag ena sekunden och gråter i en timme efter....
 
Med hjälp och stöd kan vi känna oss trygga. Och med trygghet kommer lugn och så småning om glädje.
Var inte rädd att söka den hjälp som alla har rätten till att få.
Vi är många som behöver stöttning genom graviditeten och under småbarnsåren.

Kommentarer

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback