Bokrea

Nu har bokrean satt igång och det finns MASSOR av bra böcker för oss föräldrar eller blivande föräldrar.
 
För alla som väntar barn och vill börja förbereda sig för förlossningen rekommenderar jag boken "Föda utan rädsla" av Susanna Heli.
 
 
 
Här kan du läsa min recension av boken:
 
“Föda utan rädsla” är en passande titel på Susanna Helis bok som handlar om just det som som titeln talar om för dig.

Jag kurar upp mig i soffan med en filt runt mig och lugnen kommer över mig så fort jag börjar att läsa. Redan från början av boken förstår jag som läsare att författarinnan har något att berätta, att förmedla. Varje rad är noga nedskrivet för att inte missförstås, utan för att landa hos läsaren på ett mjukt sätt. Jag nickar, hummar och jakar när jag läser. Jag myser och kryper längre ner i soffan. Susanna Heli har en förmåga att förmedla utan att tala om. Hon lyckas med att ge yttre kunskap men samtidigt att guida läsaren till att hitta sin egna sanning. Hon lär ut utan pekpinnar och jag får känslan över att jag inte lär mig av henne utan att hon tar fram min egen kunskap och tillit.

Hon lyckas med att berätta vad som händer under förlossningen både fysiskt och mentalt, utan att det blir för mycket information och för tungt.

Författarinnan skriver vid ett tillfälle i boken att hon inte tror att man kan föda helt utan rädsla och det är nog svårt, fast inte omöjligt. Det vet jag, för under min sista förlossning infann sig ingen rädsla alls. Bara en hel massa vilja, glädje och euforia. Fast man behöver kanske ha fött förut om man skall lyckas att uppnå det.

Jag tror att Susannans bok är bra för alla kvinnor som skall föda barn, men jag tror också att det kan vara lättare för omföderskan att ta till sig det hon skriver. Som omföderska kan man gå tillbaka och titta på sin första förlossning, försöka gå tillbaka till känslan av en värk och samtidigt träna sig på att släppa kontrollen, ge sig hän, känna tillit till kroppen, känna sig tung, humma, möte värken med andning, avspännig, rösten samt tankens kraft.

Boken får förlossningen att kännas varm, mörk, mystisk, spännande, djup, innerlig, fylld av glädje och tacksamhet.

Författarinnan har på ett genomarbetat och pedagogiskt sätt skrivit boken som når rakt in mig. Jag lär mig egentligen ingenting nytt genom boken, men den får mig att inse att sättet som man framför informationen på är en huvudnyckel.
 
Boken får mig att vilja föda igen!
 

Kommentarer

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback