Han blev pappa – och hamnade på psykakuten

 
Åh, så viktigt att vi även ser alla blivande pappor.
 
Det är inte konstigt att all fokus läggs på den blivande mamman. Det är hon som bär barnet och det är hon som skall föda barnet.
Men det är också superviktigt att vi inte glömmer bort den blivande pappan. För fast att inte han inte bär på barnet bildas många nya tankar och känslor också för honom. Samtidigt förväntas han att vara stark och ge sitt fulla stöd till sin partner.
Hur ofta får pappan frågan hur han mår?
 
Läs artikeln nedan, om hur Johan T Karlsson upplevde födseln av hans dotter.
 
Med barn förändras livet för både man och kvinna. Det är båda som efter förlossningen föds till mamma och pappa.
 
Vad har ni för erfarenhet av stöd för pappan?
 
 
 
Publicerats i Aftonbladet 18 juli 2012, skrivet av Frida Söderlund
 

Han blev pappa – och hamnade på psykakuten.

 

För Johan T Karlsson, alias Familjen, blev dotterns födsel traumatisk.

– Jag fick värsta psykosen, säger han i en intervju med tidningen Café.

 

Med dottern kom dödsångesten.

Johan T Karlsson, med artistnamnet Familjen, drabbades av en psykos när dottern föddes.

– Jag hamnade på psykakuten och var helt fucked, säger han i en intervju med Café.

 

Kom till en gräns

– Det var så mycket existentiella grejer som byggdes upp. Jag hade en sådan extrem dödsångest, säger han.

Förlossningen kom med så mycket känslor.

– Man kom till en gräns där det bara blev helt tomt. Man blev kall och praktisk i stället, säger han.

 

"Alla skall dö"

När den nyblivna familjen kom hem var det mycket som behövdes ta itu med.

– Man fick ta tag i del två av ens liv. "Jag håller på att bli gammal, jag ska dö, alla ska dö". Klassiska grejer, säger Johan T Karlsson och fortsätter:

– "Baby blues" heter det när kvinnor får det, men att män kan få det också har ingen berättat. Det fick jag surt erfara.

Med terapi, medicin och serotoninåterhämtning så kunde han återhämta sig och första låten på nya plattan handlar just om dottern Sun.

 


Kommentarer

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback